Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. :) Jeg er i utgangspunktet ei veldig positiv og gla jente på 33 år..men for ca. 5 år siden ble jeg plutselig syk..og livet mitt har etterhvert blitt fullstendig snudd på hodet pga. dette. Formen min er såpass dårlig at jeg sjelden kommer meg ut, og jeg har nå gått hjemme i over 4,5 år..og er under utredning for ME. Denne bloggen vil derfor være preget av dette. Jeg har fortsatt et veldig stort håp om at jeg en dag skal få lov til å bli frisk igjen..jeg vet bare ikke helt hvordan...

lørdag 3. april 2010

Oppdatering av påska mi:

shenae-grimes-2_large Så langt har denne påska i grunn vært temmelig kjip.. Jeg har faktisk vært dårlig så og si hver eneste dag siden jeg kom hjem til Fauske. Og tirsdagen, onsdagen og i går så lå jeg i grunnen for det meste strak ut på sofaen på grunn av at jeg var kraftløs og svimmel. :/ Ble litt bedre ut på kvelden i går og var det forsåvidt da jeg sto opp i dag også.. Helt til jeg var så lur å spise et kakestykke; da gikk det fort nedover; ble kjempe svimmel, og faktisk så dårlig at jeg såvidt fikk tatt meg en dusj etter det. Jeg tvinga meg selv i dusjen på tross av at jeg var skikkelig svimmel, med det resultatet at jeg fikk vondt i musklene både i armene og i bena, og jeg fikk til og med vondt under bena mine. Så jeg hadde altså rett og slett en skikkelig kamp med kroppen min da jeg sto i dusjen; men jeg vant! Denne gangen ble det 1-0 til meg, og ikke til kroppen min. Jeg ga meg ikke på tross av verken svimmelheten eller smertene, og det ga meg en innmari god følelse etterpå! :) For det føles overhodet ikke bra ut de gangene jeg bare blir nødt til å gi meg med det jeg skal gjøre på grunn av at kroppen min liksom ikke lystrer meg og ikke makter å gjøre det jeg vil den skal gjøre. De gangene føles det som et skikkelig nederlag, for det er fryktelig vanskelig å innse at man faktisk har fått begrensninger når det gjelder helt vanlige gjøremål i sin egen hverdag i en alder av bare 28 år! :( Men er det noe jeg har forstått etterhvert så er det at det desverre blir bare flere og flere unge mennesker som sliter på samme, eller andre måter enn det som jeg gjør. Det er desverre mange mennesker som sliter med å finne ut av hva som feiler seg fordi at legen faktisk ikke kan gi de et svar.. :/ Men det er en ting jeg ikke trenger å gå til en lege for å få vite; jeg fikk nemlig et klarere svar på det enn noen gang i dag da jeg spiste det kakestykket; nemlig det at jeg absolutt ikke tåler sukker noe særlig godt! Sukker er jo nærmest som gift å regne i kroppen min virker det som! Desverre, for jeg er jo sinnsykt glad i søtsaker; jeg som "alle" andre, og det er sinnsykt kjedelig å sitte å se på at andre kan spise akkurat det de måtte ønske, mens jeg rett og slett så vidt kan smake på det, og egentlig nok ikke skulle ha tatt så mye som en smakebit en gang. :/ Men jeg får bare venne meg til det da, og jeg klarte faktisk å stå over gele med vaniljesaus til desert i dag, og det var jo nok en triumf for meg selv. Så alt i alt så har i hvertfall ikke denne dagen vært så alt for ille, påtross av at den ikke akkurat begynte så veldig bra da.. :/ Og etter opplevelsen som jeg hadde i dag da jeg spiste det kakestykket så skjønner jeg i grunn hvorfor jeg har vært så forferdelig dårlig siden vi kom hjem, tror jeg.. Jeg har jo spist mye mer sukker enn det som jeg pleier å gjøre, siden vi kom hit; en liten desert her, et lite kakestykke der.. Så jeg tenker at det nesten må være det! Jeg har foresten kjøpt meg boken "Frisk med lavkarbo" av Dr. Sofie Hexeberg, og har i grunn stor tro på at man kan spise seg frisk med rett type mat. Syns så langt ikke den glutenfrie dietten har gitt noe utslag så jeg vurderer veldig sterkt å prøve å leve på lavkarbo i stedet. Det blir nok mye vanskeligere, men det er jo trossalt verdt det hvis jeg bare kan bli frisk. :) Og det er mange andre som har blitt det, så det er jo absolutt verdt et forsøk. :) Jeg har lurt på om jeg rett og slett kan ha blitt insulin resistent etter all brødmaten som jeg fikk i meg da jeg jobbet på Mexx; jeg spiste jo så og si bare brødmat de mnd. som jeg jobbet der før jeg ble sykemeldt, og måtte jo spise innmari ofte da også, så det gikk MYE i brød for å si det sånn. :/ Mener å ha lest at det stortsett er overvektige mennesker som blir insulin resistent, men normalvektige kan visst også bli det. Men dette blir jo egentlig bare nok en gjetning på hva det egentlig kan være som feiler meg.. Og jeg kan jo absolutt ikke sette en diagnose på meg selv, så inntil jeg har fått en diagnose så blir jo alt desverre bare gjetninger.. :/ Det jeg derimot kan gjøre er jo å prøve å gjøre noe med det som jeg vet kan gjøres noe med; jeg vet feks. nå at jeg tåler sukker og hvitt/lyst hvetemel temmelig dårlig, så da kan jeg jo i hvertfall prøve å unngå dette i størst mulig grad. :) Noe jeg jo også har gjort de siste mnd, men jeg kan nok prøve å unngå det i enda større grad også da, og jeg bør tydeligvis IKKE skjeie ut på noen som helst måte i høytider og slikt, for da blir jeg tydeligvis dårligere. :/ Den største utfordringen min blir nok å være uten godter, sjokolade og potetgull.. Det er jo stivelse i potetgull, så det er nok heller ikke så bra for meg. Stivelse blir jo nemlig omgjort til sukker i kroppen vår, og da er vel ikke det noe særlig bedre enn godter og sjokolade for meg.. :/ Og cheez doodles feks. inneholder jo i tilegg til stivelsen også druesukker, så det er i hvertfall ikke bra for meg siden jeg ser ut til å verken tåle vanlig sukker eller fruktsukker noe særlig bra. Og jeg som er så glad i cheez doodles! Sukk! :/ Men det finnes jo værre ting her i verden da. Dette ble i grunn et lengre innlegg enn det jeg først tenkte at det skulle bli.. Typisk meg; når jeg først setter meg her og begynner å skrive et innlegg så skriver jeg omtrent til krampa tar meg... :) Men nå skal jeg avslutte her; klokka er jo blitt ganske mye, og vi skal dra en tur opp på hytta til moren og stefaren min imårra tidlig, så jeg gjør vel i grunn lurest i å avslutte her nå, og komme meg i seng. Dere må ha en god natt, og jeg håper at dere har hatt en super påske så langt, med masse fint påskevær! :) Vi har hatt det helt nydelig her; sol nesten hver dag.. Men jeg kan jo ikke akkurat si at jeg har fått utnyttet det noe særlig. Hadde jo håpet på en skitur, men har innsett at det heller får bli neste påske, for denne påska har jeg visst mer enn nok med å bare gå en liten tur desverre. :/ Bildet er foresten fra we<3it.

3 kommentarer:

  1. Så kjipt at du har vært så dårlig! Og det er nok som du sier at det er sukkeret som sikkert har gjort en del..
    Men bare kutt det ut over lengre perioder så har man ikke behovet lenger heller :) Jeg spiste nesten ikke noe med sukker før, hadde ikke lyst på godis eller no. Men så var jeg så dum å begynte igjen x) så nå er jeg sukker hol igjen. Haha. Ikke lett.

    Håper du føler deg bedre snart :) !

    SvarSlett
  2. Elsker håret på dette bildet:)

    Factory Girl

    SvarSlett
  3. Så utrolig kjedelig at du har det slik! :( Det er så kjipt å ikke vite! Håper du kan finne mer ut av det, og at det hjelper å holde seg unna brød og sukker framover...

    SvarSlett