Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. :) Jeg er i utgangspunktet ei veldig positiv og gla jente på 33 år..men for ca. 5 år siden ble jeg plutselig syk..og livet mitt har etterhvert blitt fullstendig snudd på hodet pga. dette. Formen min er såpass dårlig at jeg sjelden kommer meg ut, og jeg har nå gått hjemme i over 4,5 år..og er under utredning for ME. Denne bloggen vil derfor være preget av dette. Jeg har fortsatt et veldig stort håp om at jeg en dag skal få lov til å bli frisk igjen..jeg vet bare ikke helt hvordan...

onsdag 24. mars 2010

Var på ny legetime i dag...

2451681645_1_large Jeg har desverre ikke fått blogget noe den siste uken; har hatt en del å gjøre og har også vært en god del dårlig, så jeg har rett og slett ikke hatt energi til overs om dagene til å blogge. :/ Det er så kjedelig når man tenker på alt man burde og skulle ha gjort både her inne og ellers, og så kommer man liksom hele tiden på en måte litt til kort med alt, og må sette ting på vent. Det har faktisk blitt sånn nå at jeg til og med har realtivt store problemer med konsentrasjonen min når jeg skal lese og svare på noe her inne på nettet, og faktisk også på mobilen min. Herregud, hvor langt skal dette gå egentlig!? :( Jeg håper ærlig talt at det ikke går så mye lengre for da tror jeg sannelig at jeg rett og slett snart graver meg ned en plass og går i hi.. :/ Var foresten i møte med legen og to fra Nav i dag, og det gikk ikke akkurat så veldig bra; jeg mener jeg hadde virkelig håpet på litt fremgang i dette, at jeg da dette møtet var over faktisk skulle ha fått igjennom det at jeg ønsker å få komme til en spesialist på stoffskifte, en såkalt endikrinolog. Men, nei.. De snakket stortsett kun om det at de tror at alle disse plagene mine faktisk skyldes det psykiske, og legen min sa at ut i fra prøvene mine så var det ikke noe som tydet på at jeg er fysisk syk.. Og joda, psyken spiller såklart en stor rolle oppi alt dette, men hvorfor!? Jo, fordi at jeg har gått å bare blitt sykere og sykere siden midten av oktober.. Og egentlig allerede siden august da jeg begynte å jobbe på Mexx, det var jo da det hele VIRKELIG startet; uten å faktisk få vite hva det er som feiler meg og hvorfor jeg er så dårlig som det jeg er. :/ Hvem som helst kan jo få psykiske problemer av sånt noe.. :( Men hjelpe meg; her sitter jeg og ramser opp (og jeg mener lista var faktisk ganske lang) alle plagene mine og "symptomene" mine og så blir jeg møtt med at jeg ikke er fysisk syk, men at det bare er en følge av det psykiske. Hva med å faktisk se på alle plagene mine og sykdomshistorikken min fra tidligere av og så heller prøve å se helheten i dette, for jeg er nemlig uansett hva legen min sa på dette møtet temmelig hellig overbevist om at jeg virkelig enten er i startfasen av en sykdom, eller også allerede har utviklet en sykdom. Og jeg ønsker så innmari fortvilt å finne ut av dette, for jeg vil ikke gå på denne måten stort lengre! Jeg vil fungere som jeg skal og komme meg ut i jobb igjen; leve et normalt liv!! Og ikke minst komme videre med livet mitt, for det føles liksom som om man på en måte står på stedet hvil, og ikke kommer seg av flekken, for tiden. :/ Men jeg sa legen min imot, og det kommer jeg til å fortsette å gjøre helt til hun faktisk tar meg på alvor og får tatt de prøvene som jeg mener burde taes av meg, og jeg i hvertfall får et klart svar på at jeg faktisk enten er syk, eller ikke er det. Jeg vil ha et svar, er det så innmari mye å be om!? Det burde jo ikke være det! De nærmeste rundt meg har jo sett den forandringen som jeg faktisk har gått igjennom, og de ser jo at jeg virkelig er syk. Og moren min, og også flere jeg kjenner er veldig bekymret for meg, og redde for at jeg tilslutt skal bli så utmattet av dette at jeg rett og slett utvikler ME. Og jeg er redd for at det er det dette faktisk kommer til å ende med.. Hvis ikke legen min begynner å høre på meg og gjøre det som burde gjøres! Jeg håper virkelig at det ikke går så langt, eller for den saks skyld at det ikke allerede har gjort det.. Jeg har jo symptomer på ME også.. Både ME, lavt stoffskifte og fibromyalgi har jo en del av de samme symptomene, så hvem vet? Jeg er jo trøtt så og si hele tiden og har jo aldri noe særlig med energi til overs i kroppen min mer så det kan jo være.. :/ Huff, så mange spørsmål, og så lite svar.. :/ Jeg ringte foresten Nav etter det møtet for å snakke med dem og fortelle hvordan jeg opplevde møtet, og da fikk jeg heldigvis følelsen av at de alikevel er litt mer på min side; de mistror meg i hvertfall ikke, og det har mye å si for meg. Men de stiller seg jo det spørsmålet da, om jeg faktisk har alle disse plagene på grunn av det psykiske.. Men om jeg ikke fikk noen flere svar på hva det er som feiler meg, eller noe mer å gå etter i dag, så fikk jeg i det minste noe ut av dette møtet da; for Nav har faktisk i samarbeid med St. Olavshospital en ordning som heter "Enhet for raskere tilbake"; som er et behandlingstilbud for personer med lettere psykiske lidelser og sammensatte lidelser. Og hvis jeg forsto det rett så er faktisk dette tilbudet gratis og man får faktisk både en egen kontaktperson i enheten som følger en opp, psykologsamtaler, veiledningssamtaler og kontaktpersonen bistår også i samarbeidet med fastlege, NAV og arbeidsgiver. I tilegg så får man også arbeidsplassvurdering ved behov, tilrettelagt utprøving og arbeidstrening på arbeidsplass (eller annen arena), opptrening og funksjonsfremmende trening, psykomotorisk fysioterapi og ergoterapi, og gestaltterapi. Jeg hadde faktisk håpet at det skulle finnes et slags tilbud for meg; noe som kunne gjøre at jeg kom meg litt mer ut om dagene, men at det tilbudet skulle være så bra og så omfattende det hadde jeg virkelig ikke kunnet forestille meg. :) Så dette skal jeg helt klart benytte meg av!! Og perioden for utredning og behandling varer faktisk over så lang tid som inntil 18-20 uker, så jeg tror nok absolutt at jeg i hvertfall på enkelte områder kanskje vil få en bedring av dette. :) Og kanskje kan det også være et tips å ta med seg, hvis det faktisk er noen av dere som leser bloggen min som går igjennom noe av det samme som meg. I så tilfelle vil jeg bare si; ikke nøl, ta kontakt med Nav, så får dere sikkert vite mer om dette! ;) Nei, det begynner å bli sent nå, og vi reiser faktisk hjem til Fauske på påskeferie på fredagsmårran så jeg må nesten begynne å tenke litt på hva jeg egentlig skal ta med meg! Vi blir faktisk der i hele 10 dager, og herregud som jeg ser fram til å komme hjem til familien min. Jeg gjør selvfølgelig alltid det, men det er jo spesielt godt å ha dem rundt seg nå når man er syk. Ingenting er som å komme hjem til "ho mor" da!! :) Dere får ha en god natt, så skal jeg prøve å få blogget litt mer enn det jeg har gjort i det siste, i løpet av påskeferien. :) Var foresten å shoppet litt på Bikbok i går, har fått lønnen min og måtte bare ha meg noe nytt, så bilder av klærne, evt, antrekk kommer senere. Kjøpte blant annet to fine topper med pufferm. :) Elsker foresten femininiteten i dette bildet, og Jessica Alba er jo bare så pen! :) Bildet er fra weheartit.

1 kommentar:

  1. Du får ha en god helg du også, i hvertfall det som er igjen av den :)

    SvarSlett