Om meg

Bildet mitt
Velkommen til bloggen min. :) Jeg er i utgangspunktet ei veldig positiv og gla jente på 33 år..men for ca. 5 år siden ble jeg plutselig syk..og livet mitt har etterhvert blitt fullstendig snudd på hodet pga. dette. Formen min er såpass dårlig at jeg sjelden kommer meg ut, og jeg har nå gått hjemme i over 4,5 år..og er under utredning for ME. Denne bloggen vil derfor være preget av dette. Jeg har fortsatt et veldig stort håp om at jeg en dag skal få lov til å bli frisk igjen..jeg vet bare ikke helt hvordan...

torsdag 18. februar 2010

Endelig går det faktisk litt framover her... :)

tumblr_kwsb9cijb11qabivxo1_400_large,nytt Jeg hadde en ny legetime i går, og endelig vet jeg faktisk litt mer om hva det er som feiler meg! :) Det er veldig godt å endelig ha fått et svar på hvorfor jeg lenge nå har gått å følt meg så dårlig , men jeg har veldig blanda følelser her jeg sitter da.. Saken er nemlig den at jeg vistnok har et overstyrende stoffskiftehormon (TSH) i hypofysen. Dette vil si at jeg etterhvert kommer til å utvikle lavt stoffskifte, som jo er en sykdom som jeg må leve med resten av livet.. At jeg kom til å utvikle det var i hvertfall ordene legen min brukte, selv velger jeg å tenke at jeg nok allerede HAR utviklet denne sykdommen, siden jeg har vært så syk som det jeg har vært, de siste månedene. Det kan vel til og med hende at jeg faktisk har hatt dette i flere år uten å vite om det, for jeg har forstått det slik at man kan ha noe med stoffskiftet uten at det faktisk slår ut på blodprøver, og jeg har trossalt i flere år nå hatt forskjellige småplager, infeksjoner/ virus og slikt, men det er en annen historie.. MEN det kan også være en annen ting som gjør meg så syk, for ofte så henger visst lavt stoffskifte og noe som heter binyre tretthet sammen, og jeg har faktisk nesten samtlige symptomer på binyre tretthet, så jeg tror faktisk at jeg kan ha det i tilegg.. Jeg sa dette til legen min, og hun var vel kanskje først litt skeptisk, men da jeg fortalte at jeg har lest at dette kan komme av negativt fysisk og psykisk stress over tid, og at jeg har opplevd en god del psykisk stress over tid, så fikk jeg faktisk tatt en prøve for å sjekke binyrene mine. Så nå går jeg bare å venter på svaret på denne.. Men jeg leste her at man ikke nødvendigvis finner ut av det bare ved å ta en blodprøve, så det er mulig at jeg faktisk må legges inn på sykehuset for å faktisk få svar på akkurat det da.. Men jeg har i det minste fått medisin for stoffskiftet; veldig liten dose vel og merke, men det hadde visst hjulpet ei anna som også hadde det overstyrende stoffskiftehormonet, så da er det bare å håpe at det også hjelper meg! :) Så her går det i hvertfall til en forandring faktisk framover.. :) Ikke med formen min akkurat, men forhåpentligvis så går det framover med den også når jeg har gått på medisinen en stund! :) MEN det er så klart en hake ved dette, så lett skal det sannelig ikke være.. For hvis jeg faktisk i tilegg har binyre tretthet, så kan jeg faktisk risikere at stoffskifte medisin enten ikke virker, eller at jeg faktisk også blir verre. Så jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til å begynne på medisinen på grunn av det, men tenker at det jo trossalt er så liten dose det er snakk om, så det vil vel helst gå bra.. Og skulle jeg bli dårligere så er det vel ikke noe særlig tvil om at jeg har binyre tretthet også, så det er jo forsåvidt også en måte å få svar på det da.. Men håper at jeg ikke blir dårligere enn det jeg har vært nå, for det vil jeg takle svært dårlig, tror jeg. Var foresten på kafe med ei dame jeg kjenner etter at jeg hadde vært til legen i går, og hun har faktisk også lavt stoffskifte. Og tanta mi har det også, så jeg har heldigvis folk jeg kjenner rundt meg som har erfaring med denne sykdommen. Det var en trivelig kafetur, men det at jeg må spise så innmari ofte er ikke bestandig like trivelig.. Blir jo fort dyrt når jeg er på kafe og sånn! Svært upraktisk altså! :/ Hadde egentlig tenkt meg hjem etterpå, men så møtte jeg på ei venninne av meg som jeg ikke har møtt på flere måneder.. Og det endte faktisk med at jeg var ute i hele går. Hadde legetimen klokka 10.20, og var ikke hjemme før etter klokka 20 en gang, og da var jeg seriøst helt ferdig!! Jeg tåler visst ikke slike lange dager ute så godt lengre.. Var egentlig kjempesliten lenge før det.. :/ Men jeg hadde uansett en kjempe fin dag da! :) I dag har jeg bare sløva her hjemme, men imårra skal jeg på kafe med ei anna venninne, som jeg heller ikke har sett på lenge. Det er alltid så koselig å treffe folk man ikke har møtt på en stund, så det gleder jeg meg til! :) Dere må ha en fin kveld! :) Bildet er foresten fra weheartit.

1 kommentar:

  1. Så bra at de begynner å finne ut av ting, det er så frustrerende å bare gå rundt å ikke vite hva som feiler en og håpe på at man blir bedre..

    Jeg krysser fingrene for at du ikke har noen flere plager og at disse medisinene gjør deg bedre og ikke verre... ;)
    Så må du ha en flott helg ;)

    SvarSlett